Volg deze 3 stappen bij diefstal of verlies van je bankkaart
Vroeg of laat overkomt het iedereen wel eens: je verliest je bankkaart of ze wordt gestolen. Wat je dan zeker moet doen, is Card Stop contacteren. Maar daarmee is het niet gedaan! In dit artikel leggen we uit wat je allemaal moet doen bij verlies of diefstal van je bankkaart (of de betaalkaart van een kredietopening). En we beantwoorden de meest gestelde vragen.
Stap 1: bel Card Stop
Zorg dat je zo snel mogelijk Card Stop belt op 078 170 170. Dan is je bankkaart meteen geblokkeerd en kunnen er geen transacties meer mee gebeuren.
TIP: in de Cetelem-AlphaCredit-app gebruik je de knop “Help” in de navigatiebalk onderaan. Kies dan “Mijn kaart blokkeren”. Je kan dan via de app bellen naar Card Stop.
Wat gebeurt er als je Card Stop belt?
De medewerker van Card Stop zal je een aantal vragen stellen (gaat het over verlies of diefstal, je persoonlijke gegevens, je rekeningnummer, …). Daarna krijg je een dossiernummer. Bewaar dat goed want daarmee kan je bewijzen dat je je kaart hebt laten blokkeren via Card Stop. Je hebt het ook nodig om aangifte te doen bij de politie (stap 3).
Kan iemand anders mijn bankkaart laten blokkeren?
Je neemt best zelf contact op met Card Stop, maar als dat niet kan, mag iemand anders dat in jouw plaats doen.
Kan je Card Stop ongedaan maken?
Card Stop kan een kaart die geblokkeerd is niet meer deblokkeren. Dus als je een verloren bankkaart terugvindt na een paar uur, zal je toch een nieuwe kaart moeten aanvragen.
Stap 2: contacteer je financiële instelling
Card Stop zorgt ervoor dat je betaalkaart geblokkeerd wordt, maar je moet ook je bank of financiële instelling contacteren om een nieuwe kaart aan te vragen of om je bankapps te laten blokkeren als ook je smartphone verloren is of gestolen.
Bij Cetelem bel je daarvoor naar de klantendienst op het nummer 078 15 00 90. Je krijgt steeds een nieuwe pincode bij je nieuwe kaart.
Stap 3: doe aangifte bij de politie
Deze stap mag je zeker niet overslaan want er kan altijd fraude gebeuren bij diefstal of verlies van je bankkaart! Wanneer je aangifte doet bij de politie heb je 3 zaken nodig:
1. Je rekeningnummer
2. De nummers van de bankkaarten die je verloren bent
3. Het dossiernummer dat Card Stop je gegeven heeft
Je ontvangt van de politie een attest van aangifte. Dat heb je nodig voor de verzekering (als je verzekerd bent). Je verloren of gestolen bankkaart wordt ook geseind in de politiedatabank.
Wat als je smartphone is gestolen?
Zorg dat je zo snel mogelijk Card Stop belt (met de gsm van iemand anders) op 078 170 170. Daarna moet je elke bank contacteren waarvan je een app hebt op je smartphone om die app te laten blokkeren. Voor Cetelem bel je het nummer 078 15 00 90. En uiteraard doe je ook aangifte bij de politie.
Wil je graag je eigen geldreserve met betaalkaart?
Vraag online je Cetelem kaart aan en download de Cetelem-AlphaCredit-app.
- Kies het bedrag dat je nodig hebt (tussen 1.250 en 5.000 euro)
- Vul je gegevens in (handmatig of met itsme)
- Laad de bewijsstukken op en onderteken je contract digitaal of op papier
- Ontvang je betaalkaart en code met de post**
* Deze term verwijst naar de "kredietopening" zoals bedoeld in boek VII van het Wetboek van economisch recht.
** Onder voorbehoud van aanvaarding van je kredietaanvraag door Alpha Credit.
Representatief voorbeeld: de Cetelem kaart is verbonden aan een kredietopening van onbepaalde duur. Kredietbedrag van € 1.500 aan een JKP (Jaarlijks kostenpercentage) van 15,99%, variabele jaarlijkse debetrentevoet: 15,35%. Een vaste jaarlijkse bijdrage van € 5 wordt gefactureerd als kaartkosten.