Skip to main content

Voordat u ons contacteert, kunt u misschien het antwoord op uw vraag al terugvinden in onderstaande lijst  met meest gestelde vragen. 

Voordat u ons contacteert, kunt u misschien het antwoord op uw vraag al terugvinden in onderstaande lijst  met meest gestelde vragen. 

Uw frequente vragen

Cetelem geeft voorrang aan digitale oplossingen om u efficiënter van dienst te kunnen zijn.
Gelieve de kredietaanvraag op onze website cetelem.be in te brengen.
U ontvangt de beslissing omtrent uw kredietaanvraag zo snel mogelijk per mail.

U kunt ons telefonisch contacteren op volgend nummer: 02/508.02.05 van maandag tot en met vrijdag van 9 tot 17 uur doorlopend. U heeft tevens de mogelijkheid om ons per mail te contacteren op mycredit@cetelem.be
Gelieve het doel van uw kredietaanvraag te vermelden alsook uw gegevens en de momenten waarop u beschikbaar bent de volgende 5 werkdagen zodat wij u kunnen contacteren.

Gelieve u aan te melden op « mijn aanvraag opvolgen » op onze website cetelem.be.
Daar moet u gewoon dezelfde mailadres als in de kredietaanvraag vermelden alsook uw geboortedatum invullen om toegang tot de status van uw kredietaanvraag te verkrijgen.
De lopende aanvragen worden normaal gezien binnen de 3 werkdagen verwerkt. 

Zodra uw contract is gevalideerd, wordt het geld binnen twee tot drie dagen op uw rekening gestort. Wilt u de status van uw aanvraag kennen? Klik op de knop 'mijn aanvraag volgen' rechts bovenaan de startpagina van onze website (www.cetelem.be).

Indien u uw aanvraag via onze website ingebracht heeft of met een medewerker via de telefoon, gelieve ons een mail te sturen naar mycredit@cetelem.be (gelieve uw dossiernummer + gegevens door te sturen).
Wij zullen uw vraag zo snel mogelijk beantwoorden (normaal gezien binnen de 3 werkdagen).
Indien u uw aanvraag via één van onze partners (makelaar, garage, winkel, …) heeft ingebracht gelieve met hen contact op te nemen om de aanvraag te wijzigen/ annuleren.

Voor meer informatie omtrent de elektronische ondertekening van uw contract, gelieve op volgende link te klikken. Indien het nadien voor u nog altijd niet mogelijk is om uw contract elektronisch te ondertekenen kunt u uw papieren contract per mail aanvragen op volgend mailadres: mycredit@cetelem.be (gelieve uw 12-cijferig dossiernummer te vermelden).
Wij zullen u het contract zo snel mogelijk per mail opsturen (normaal gezien binnen de 3 werkdagen).

De bewijsstukken die wij nodig hebben, staan vermeld op de pagina 'mijn aanvraag volgen'. Klik hiervoor rechts bovenaan de startpagina van onze website (www.cetelem.be). 

Wilt u de status van uw aanvraag kennen? Klik op de knop 'mijn aanvraag volgen' rechts bovenaan de startpagina van onze website (www.cetelem.be)

Om zeker te zijn dat wij uw aanvraag goed hebben ontvangen, kunt u een kijkje nemen op de pagina 'mijn aanvraag volgen '. Klik hiervoor rechts bovenaan de startpagina van onze website (www.cetelem.be).

Wilt u zeker zijn dat wij uw aanvraag goed hebben ontvangen, kijk dan op de pagina 'mijn aanvraag volgen'. Klik hiervoor rechts bovenaan de startpagina van onze website (www.cetelem.be). 

Heeft u een klacht? Gelieve een e-mail te sturen naar complaints@cetelem.be. Onze teams behandelen uw klacht zo snel mogelijk.

CETELEM, Warandeberg 8 Bus 3, 1000 Brussel.

U kunt ons per e-mail bereiken op het adres mycredit@cetelem.be

Uw frequente vragen over de lening op afbetaling

Volgens de Belgische wet is de vervaldag van uw lening vast. Hij is bepaald op basis van de datum waarop u het geld heeft ontvangen. De vervaldag kan dus jammer genoeg niet worden gewijzigd. Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met onze klantendienst op het nummer 078/15.00.90. Dat kan van maandag tot en met vrijdag van 9u tot 17u. U kunt ons ook via e-mail bereiken via customer@cetelem.be

Dit type brief versturen wij wanneer wij geen enkele betaling op uw rekening registreren binnen een termijn van meer dan 9 dagen na de vervaldag. Wij raden u aan om de betaling zo snel mogelijk uit te voeren, behalve indien u dat inmiddels al heeft gedaan. Voor meer details kunt u altijd contact opnemen met onze klantendienst: telefonisch op 078/15.00.90 van maandag tot en met vrijdag van 9u tot 17u, en via e-mail naar customer@cetelem.be

U kunt zelf uw adres aanpassen op onze website www.alphacredit.be/nl/mijndata

U kunt ons ook per mail contacteren op volgend mailadres: customer@cetelem.be.

U heeft de mogelijkheid om een aflossingstabel van uw lening telefonisch aan te vragen op volgend nummer: 078/15.00.90 (ook buiten onze openingsuren). 

Gelieve uw 12-cijferig dossiernummer bij de hand te nemen. U zult het nodig hebben om uw document naar keuze te kunnen aanvragen. Gelieve optie 2 te kiezen: “informatie over uw lopende lening”, vervolgens optie 1 “om een document te ontvangen” en het gewenste document te kiezen.
Het document zal u per mail en per post verstuurd worden naar de door ons gekende adressen.

Indien het niet lukt om uw document telefonisch aan te vragen kunt u ons ook per mail contacteren op volgend adres customer@cetelem.be . Gelieve uw 12-cijferig dossiernummer alsook u rijksregisternummer te vermelden in de mail.
 

U kunt een afsluitingsattest aanvragen via e-mail. Stuur uw aanvraag naar customer@cetelem.be

U heeft de mogelijkheid om een fiscaal attest van uw lening telefonisch aan te vragen op volgend nummer: 078/15.00.90 (ook buiten onze openingsuren). 

Gelieve uw 12-cijferig dossiernummer bij de hand te nemen. U zult het nodig hebben om uw document naar keuze te kunnen aanvragen. Gelieve optie 2 te kiezen: “informatie over uw lopende lening”, vervolgens optie 1 “om een document te ontvangen” en het gewenste document te kiezen.
Het document zal u per mail en per post verstuurd worden naar de door ons gekende adressen.

Indien het niet lukt om uw document telefonisch aan te vragen kunt u ons ook per mail contacteren op volgend adres customer@cetelem.be . Gelieve uw 12-cijferig dossiernummer alsook u rijksregisternummer te vermelden in de mail.

Bij de ondertekening van uw contract heeft u een exemplaar ontvangen, dat voor u bestemd is. Wilt u daar nog een kopie van ontvangen, dan kunt u die aanvragen per e-mail. Stuur uw aanvraag naar customer@cetelem.be

Voor de terugbetaling van uw lening maken we gebruik van de domiciliëring. Samen met uw kredietcontract zal u het domiciliëringsmandaat ontvangen dat u ons ondertekend dient terug te bezorgen. Met dit mandaat geeft u de toestemming om een maandelijkse automatische betaling te verrichten naar Cetelem. Uw maandaflossing zal dan automatisch van uw rekening gedebiteerd worden op het juiste moment. U hoeft er dus zelf niet meer aan te denken. Wenst u meer informatie over de domiciliëring bij Cetelem? Neem dan contact op met onze klantendienst op het nummer 078/15.00.90. Dat kan van maandag tot en met vrijdag van 9u tot 17u.

U heeft de mogelijkheid om een afrekening van uw lening telefonisch aan te vragen op volgend nummer: 078/15.00.90 (ook buiten onze openingsuren).

De afrekening zal gedurende een periode van 10 dagen geldig zijn. Gelieve uw 12-cijferig dossiernummer bij de hand te nemen. U zult het nodig hebben om uw document naar keuze te kunnen aanvragen. Gelieve optie 2 te kiezen: “informatie over uw lopende lening”, vervolgens optie 1 “om een document te ontvangen” en het gewenste document te kiezen.Het document zal u per mail en per post verstuurd worden naar de door ons gekende adressen.

Indien het niet lukt om uw document telefonisch aan te vragen kunt u ons ook per mail contacteren op volgend adres customer@cetelem.be . Gelieve uw 12-cijferig dossiernummer alsook u rijksregisternummer te vermelden in de mail.

Neem in dat geval contact op met onze klantendienst op het nummer 078/15.00.90. Dat kan van maandag tot vrijdag van 9u tot 17u.

Klik hier

U kunt zelf uw gegevens aanpassen door op volgende link te klikken.
U heeft ook de mogelijkheid om ons per mail te contacteren op volgend adres: customer@cetelem.be.

Betaald u via een doorlopende opdracht die u zelf bij uw bank geactiveerd heeft:
Gelieve direct contact op te nemen met uw bank of u te connecteren op uw pc-banking om de wijziging van uw rekeningnummer door te geven.

Heeft u een SEPA mandaat ondertekend en worden uw maandelijkse afbetalingen gedomicilieerd door Cetelem:

  • Gelieve op deze link te klikken en volgend onderwerp te selecteren: « ik heb een vraag in verband met mijn krediet ».
  • U kiest vervolgens volgende vraag : « Ik heb een vraag betreffende mijn domiciliëring ».
  • Vervolgens vult u het formulier volledig in.
  • Wij zullen u zo snel mogelijk een nieuw SEPA mandaat per mail opsturen op het mailadres dat wij in ons systeem terugvinden.
  • Gelieve het document in te vullen en te tekenen waar gevraagd en per mail terug te sturen naar volgend adres: customer@cetelem.be 

Onze diensten zullen zo snel mogelijk het nodige doen om uw bankrekeningnummer aan te passen van zodra wij het ingevulde en gehandtekend document per mail terug ontvangen.

Zodra wij deze betaling Indien u een domiciliëring had zal het bedrag binnen de 10 werkdagen (na uw aflossingsdatum) op uw rekening terugbetaald worden. 
Indien u een doorlopende opdracht had, zal het bedrag binnen de 3 werkdagen na ontvangst van de betaling op uw rekening terugbetaald worden. Wij vragen u eveneens om uw doorlopende opdracht zo snel mogelijk te annuleren.
Indien u uw betaling enkele dagen geleden uitgevoerd heeft en de terugbetaling nog altijd niet heeft ontvangen vragen wij u om ons een betalingsbewijs (kopie nominatieve bankrekeninguittreksel met de betalingsgegevens) op te sturen naar volgend mailadres: customer@cetelem.be , zullen wij ze terugstorten op uw bankrekening (behalve in Luxemburg). Wij raden u ook aan om uw permanente betaalopdracht zo snel mogelijk te annuleren.

Het is niet mogelijk om de volgende afbetaling te blokkeren.

Indien u een dubbele betaling gedaan heeft vragen wij u om ons een mail te sturen naar ac.customer@alphacredit.be .

Gelieve uw 12-cijferig dossiernummer of rijksregisternummer te vermelden alsook een bewijs van de betalingen in bijlage toe te voegen.

U heeft de mogelijkheid om een domiciliëringsmandaat van uw lening telefonisch aan te vragen op volgend nummer: 078/15.00.90 (ook buiten onze openingsuren). 

Gelieve uw 12-cijferig dossiernummer bij de hand te nemen. U zult het nodig hebben om uw document naar keuze te kunnen aanvragen. Gelieve optie 2 te kiezen: “informatie over uw lopende lening”, vervolgens optie 1 “om een document te ontvangen” en het gewenste document te kiezen.
Het document zal u per mail en per post verstuurd worden naar de door ons gekende adressen.
Indien het niet lukt om uw document telefonisch aan te vragen kunt u ons ook per mail contacteren op volgend adres customer@cetelem.be . Gelieve uw 12-cijferig dossiernummer alsook u rijksregisternummer te vermelden in de mail.

Uw frequente vragen over de Cetelem kaart

Een kredietopening is een lening van onbepaalde duur waarbij je een bepaald bedrag ter beschikking krijgt. Meestal is er een betaalkaart aan gelinkt, waardoor je dat bedrag (ook geldreserve of kredietlijn genoemd) gemakkelijk kan gebruiken, wanneer je het nodig hebt. Je kan heel het bedrag opnemen in één keer of verschillende keren een kleiner bedrag uitgeven. Je kan het geld ook gewoon laten staan en pas gebruiken als je het wel nodig hebt. In dat geval betaal je geen intresten. Van zodra je een deel hebt terugbetaald, wordt je geldreserve weer aangevuld en kan je dat deel opnieuw gebruiken.  Daarom wordt een kredietopening vaak ‘doorlopend krediet’ genoemd. Meer weten.

Je kan je Cetelem kaart online aanvragen. Je kiest het bedrag dat je nodig hebt (tussen 1.250 en 5.000 euro), vult je persoonlijke gegevens in, laadt de bewijsstukken op en ondertekent je contract met itsme. Als alles in orde is, krijg je je code en kaart opgestuurd per aparte post. Meer weten

Via onze website krijgt u ogenblikkelijk een principieel antwoord. Daarna wordt het contract naar uw thuisadres gestuurd. Zodra wij van u het volledig ingevulde en ondertekende contract ontvangen, samen met de gevraagde bewijsstukken, wordt uw aanvraag geanalyseerd. Uiterlijk twee werkdagen later ontvangt u een definitief antwoord.

Wij sturen uw kaart en uw geheime code per post naar uw thuisadres. Dit gebeurt via twee afzonderlijke zendingen.

Je kan de Cetelem kaart gebruiken voor veel projecten. Je kan er ook je boodschappen mee doen, gaan tanken, je reis betalen of mee op restaurant gaan. De enige beperking is de limiet van je doorlopend krediet. Meer weten.

Je kan je geldreserve gebruiken door in de winkel of online te betalen met je Cetelem kaart, maar je kan ook geld van je geldreserve op je zichtrekening zetten met de Cetelem-AlphaCredit-app. En je kan de Cetelem kaart ook gebruiken om geld af te halen aan een geldautomaat. Dat kost je € 5 per afhaling. Meer weten.

Je kan de Cetelem kaart gebruiken in elke winkel waar je elektronisch kan betalen, zowel in een fysieke winkel als online. Je kan de kaart ook gebruiken op restaurant, om te gaan tanken, op hotel, enzovoort. Bovendien is de Cetelem kaart bruikbaar in heel Europa. Ideaal dus als je geld nodig hebt op vakantie! Meer weten.

Je kan heel eenvoudig geld overschrijven van je geldreserve naar je zichtrekening met de Cetelem – AlphaCredit-app. In de app gebruik je de knop "Overschrijven" om het bedrag te kiezen. Binnen de twee werkdagen staat het geld dan op je zichtrekening. Download de Cetelem – AlphaCredit-app.

Om de Cetelem kaart te kunnen gebruiken, betaal je een jaarlijkse kost van € 5. Meer weten over alle kosten

Als je geld afhaalt aan een geldautomaat met je Cetelem kaart betaal je een vaste kost van € 5 per afhaling. Voor betalingen met de kaart of geldoverschrijvingen naar je zichtrekening is er geen kost per transactie. Meer weten over alle kosten.

Bij je aankoop in de winkel heb je recht gehad op een promotioneel tarief. Dat is echter enkel van toepassing op een aankoop via een partner met een promotioneel tarief. Als je daarnaast aankopen doet met jouw kaart op krediet, betaal je het normale JKP dat van toepassing is op je contract. Meer weten over alle kosten.

Je kan de kaart gebruiken in elke winkel waar je elektronisch kan betalen, zowel in fysieke winkels als online. Je kan de kaart ook gebruiken op restaurant, om te gaan tanken, op hotel, enzovoort. Bovendien is de kaart bruikbaar in heel Europa. Ideaal dus als je geld nodig hebt op vakantie! Meer weten.

Wil je het bedrag van je geldreserve verhogen? Bel dan naar 02 508 07 81. Een van onze adviseurs zal samen met jou bekijken of een verhoging mogelijk is.  

Je betaalt elke maand een percentage terug van het bedrag dat je hebt gebruikt van je geldreserve, met een minimum dat is vastgelegd in je contract. Dat is je mensualiteit en bij Cetelem bedraagt die minimum 25 euro, tenzij je je geldreserve niet hebt gebruikt. Dan betaal je niks, behalve de kost van € 5 per jaar voor het gebruik van de kaart! Meer weten.

Meer terugbetalen dan je mensualiteit is heel eenvoudig! Het volstaat om een bijkomende storting te doen op het rekeningnummer dat in je maandelijkse rekeninguittreksels is vermeld. In de Cetelem-AlphaCredit-app vind je al je rekeninguittreksels. Ook de gestructureerde mededeling die je moet gebruiken om bijkomende stortingen te doen, vind je daar. Heb je je geldreserve niet gebruikt? Dan betaal je niks, behalve de kost van € 5 per jaar voor het beheer van de kaart! Meer weten.

Als je de Cetelem kaart niet gebruikt hebt en je geen openstaand bedrag hebt voor je doorlopend krediet, hoef je uiteraard geen mensualiteit te betalen. Meer weten.

Je moet aan twee voorwaarden voldoen om geen intresten te betalen op het bedrag dat je hebt gebruikt: 
1.    Je schuldsaldo vóór het gebruik is gelijk aan € 0. Je hebt dus geen bedrag gebruikt van je geldreserve. 
2.    Je betaalt het volledige bedrag van je gebruik (of je aankopen) terug voor de 15e (als je een Cetelem kaart hebt via een partner van Cetelem) of de 23ste (als je de Cetelem kaart rechtstreeks bij Cetelem hebt aangevraagd) van de volgende maand. 
Als je voldoet aan deze voorwaarden betaal je geen intresten. Wil je de terugbetaling spreiden over een langere periode? Dan betaal je enkel intresten op het bedrag dat je niet hebt terugbetaald. Meer weten.

Je krediet heeft geen einddatum. Je kan het dus steeds opnieuw gebruiken. Er is echter wel een nulstellingsdatum. Op die datum moet je al je schulden hebben terugbetaald. Meer weten.

De nulstelling wordt beschreven in een Belgische wet die consumenten verplicht om het totale verschuldigde bedrag van hun krediet vóór een bepaalde datum tot nul terug te brengen. Je kan echter terug gebruik maken van jouw volledige kredietlijn na jouw saldo gedurende 24uur op nul te hebben gebracht. Vandaar de naam nulstellingsdatum. De wet is van toepassing op iedereen die een betaalkaart heeft die gekoppeld is aan een kredietopening/doorlopend krediet. Je vindt de nulstellingsdatum op je rekeninguittreksels in de Cetelem-AlphaCredit-app. Meer weten.

Je kan je transacties heel goed opvolgen met de Cetelem-AlphaCredit-app. Je ziet dan je beschikbare saldo, krijgt een overzicht van je transacties en kan al je rekeninguittreksels bekijken en downloaden. Meer weten.

Elke maand ontvang je een email of sms die je verwittigt dat je nieuw gedetailleerd rekeninguittreksel kan geraadpleegd worden via jouw mobiele applicatie. Je kan al je rekeninguittreksels bekijken en downloaden met de Cetelem-AlphaCredit-app. Meer weten.

Met de Cetelem-AlphaCredit-app kan je heel gemakkelijk zien hoeveel geld er nog beschikbaar is van je geldreserve. Download de Cetelem-AlphaCredit-app

Als je je betaalkaart kwijt bent, kan je best Card Stop bellen op 078 170 170. Zij blokkeren dan je kaart zodat er geen transacties meer mee kunnen gebeuren. Card Stop is dag en nacht bereikbaar! Nadien kan je een nieuwe code en kaart bij onze klantendienst aanvragen op het nummer 078/15 00 90. Meer weten.

Als je Card Stop hebt gebeld, zorgt Card Stop ervoor dat je betaalkaart geblokkeerd wordt, maar je moet ook je bank of financiële instelling contacteren om een nieuwe kaart aan te vragen of om je bankapps te laten blokkeren als ook je smartphone verloren is of gestolen. Bij Cetelem bel je daarvoor naar de klantendienst op het nummer 078 15 00 90. We sturen je dan binnen de 5 tot 10 dagen eerste een nieuwe pincode en een paar dagen later een nieuwe kaart op met de post. De pincode wordt apart verstuurd om fraude te voorkomen als iemand de kaart zou onderscheppen in de post. Meer weten.

Als je kaart is geblokkeerd omdat je je pincode bent vergeten, contacteer je best onze klantendienst op 078 15 00 90 of via customer@cetelem.be. Zij zorgen er dan voor dat je een nieuwe pincode ontvangt via de post. Meer weten.

Als je betaalkaart gestolen is, moet je zo snel mogelijk Card Stop bellen op 078 170 170. Zij blokkeren dan je kaart zodat er geen transacties meer mee kunnen gebeuren. Card Stop is dag en nacht bereikbaar! Meer weten.

Klik hier

Maestro en Mastercard hebben allebei eigen netwerken waarop betalingen met die kaarten kunnen plaatsvinden. Het netwerk van Mastercard is twee keer zo groot en biedt meer mogelijkheden om e-commercetransacties te verwerken. Door de enorme groei van e-commerce is het belang van dat netwerk nog toegenomen. Daarom hebben we beslist om geen nieuwe Maestro-kaarten meer uit te geven. De bestaande kaarten worden stelselmatig vervangen door onze Debit Mastercard.

Je pincode blijft ongewijzigd. Met de pincode van je huidige kaart, kan je dus ook je nieuwe kaart gebruiken. Ook het bankrekeningnummer dat is gekoppeld aan je kaart blijft hetzelfde! 

Wil je toch een andere pincode? Je kan zelf je pincode wijzigen aan elke geldautomaat via de optie “Geheime code wijzigen”. 

Wat moet jij doen?
Van zodra je je nieuwe kaart hebt ontvangen, mag je de oude kaart doorknippen en weggooien. De nieuwe kaart met je huidige pincode kan je blijven gebruiken voor al je aankopen. Verder hoef je niets te doen en regelen wij alles

Je Maestro® kaart krijgt een upgrade en wordt een Debit Mastercard®, met dezelfde mogelijkheden als je huidige kaart.

Troeven van de nieuwe Cetelem kaart:

  • Betaal overal waar je het Bancontact- of Mastercardlogo ziet
  • Contactloos betalen tot € 50  (maximum 100 EUR anders zal de pincode gevraagd worden)
  • Betaal veilig online met de CVC-code 
  • Bruikbaar in heel Europa
  • Haal geld af aan geldautomaten
  • Gemaakt van 100% gerecycleerd plastic
  • Gebruik de handige Cetelem-AlphaCredit-app om je geldreserve te beheren

Uw frequente vragen over de Cetelem-AlphaCredit app

Je kan de Cetelem-AlphaCredit-app heel eenvoudig downloaden van de App Store of Google Play door de QR-code te scannen of op de link te klikken op onze Cetelem-AlphaCredit-app-pagina. 

Om een nieuw profiel te maken op de Cetelem-AlphaCredit-app moet je enkel je rijksregisternummer en gsm-nummer invullen. Download de Cetelem-AlphaCredit-app.

De Cetelem-AlphaCredit-app is beschikbaar voor klanten met een Cetelem kaart. Met de app kan je het beschikbare saldo raadplegen, geld op je zichtrekening zetten, je transacties bekijken, je rekeninguittreksels downloaden, je contactgegevens updaten (adres, e-mail, eventueel tweede telefoonnummer toevoegen), de pincode van de app wijzigen, je nulstellingsdatum en schuldsaldo raadplegen, je dossiernummer terugvinden, … Meer weten.

Uw frequente vragen over de verzekering Cetelem Protection

De verzekering "Cetelem Protection" is facultatief en beschermt u gedurende uw hele lening door de terugbetaling van uw lening te garanderen in geval van arbeidsongeschiktheid, invaliditeit en overlijden.

Indien u in aanmerking komt

  1. kan de Cetelem Protection-verzekering u worden aangeboden wanneer u uw kredietcontract aanvraagt.
  2. Per telefoon is een mondeling akkoord van uw kant voldoende om in te tekenen.
  3. Per e-mail, met de mogelijkheid uw aansluiting digitaal te ondertekenen.
  4. U kunt deze verzekering ook aanvragen door contact op te nemen met de klantenservice.

U kunt deze verzekering onderschrijven tot maximaal 3 maanden na de uitbetaling van uw kredietdossier, indien u daarvoor in aanmerking komt.

Voorbeeld: Als de middelen in uw dossier op 15 september worden vrijgegeven, kunt u, als u daarvoor in aanmerking komt, vóór 15 december een verzekering afsluiten. Na deze periode van drie maanden kan deze bescherming niet meer worden aangevraagd.

  • Het kredietbedrag moet minder dan € 75.000 bedragen.
  • U mag op het moment van de inschrijving niet ouder zijn dan 70 jaar.

Nee, er hoeft geen eigen risico betaald te worden.

Na een stageperiod duurt 6 maand maar is slechts eenmaal van toepassing, op het ogenblik van inschrijving voor alle waarborgen. Die is nochtans niet van toepassing in geval van een ongeval, een hartinfarct, een beroerte en een longembolie.
De verzekering gaat in op de datum van ondertekening van het attest van toetreding (of de telefonische overeenkomst), mits betaling van de premie en na de stageperiod. De verzekering wordt dan van maand tot maand verlengd door de betaling van de premie.

De verzekeringspremie wordt toegevoegd aan uw maandelijkse kredietaflossing. Als u per domiciliëring betaalt, hoeft u niets te doen. Als u per doorlopende opdracht betaalt, moet u de doorlopende opdracht wijzigen en het bedrag van uw maandelijkse verzekeringspremie toevoegen aan uw maandelijkse kredietaflossing.

U kunt contact opnemen met onze klantenservice:

  • Per mail : insurance@cetelem.be
  • Telefonisch: 078/15.00.90
  • Per post: Warandeberg 8 Bus 3, 1000 Brussel

Dit is de periode waarin er geen schadeloosstelling is wanneer zich een schadegeval voordoet.

Deze periode begint op het moment dat het schadegeval ontstaat en duurt:

  • Voor de waarborg "Volledige arbeidsongeschiktheid": 2 maanden
  • Voor de waarborgen "Overlijden" of "Arbeidsongeschiktheid": geen.

Voorbeeld: u wordt arbeidsongeschikt verklaard vanaf 15 maart voor een periode van zes maanden; de maandelijkse afbetaling van de lening is verschuldigd op de 20e van elke maand. Zodra uw aanvraag is aanvaard, begint de schadeloosstelling op 15 mei. BNP Paribas Cardif neemt vanaf die datum uw maandelijkse aflossingen voor zijn rekening. De aflossingen voor de maanden maart en april blijven voor uw rekening.

De periode tussen de aanvangsdatum van het contract en het ogenblik waarop u van de prestaties van de verzekeraar kunt beginnen genieten. Deze stageperiode duurt 6 maand, maar is slechts eenmaal van toepassing, op het ogenblik van inschrijving voor alle waarborgen. Die is nochtans niet van toepassing in geval van een ongeval, een hartinfarct, een beroerte en een longembolie.

Het schadegeval moet binnen dertig dagen na het ontstaan ervan worden gemeld

U kunt dit doen via de knop "Een schadegeval melden" onder het logo van Cetelem/Alpha Credit op de homepage van de website: www.bnpparibascardif.be

 Of via e-mail naar claims@cardif.be of per post naar Cardif Levensverzekeringen – dienst schadegevallen, Warandeberg 8 Bus 2 1000 Brussel.

U moet het schadegeval ook melden aan insurance@cetelem.be

Na ontvangst van uw claim en bewijsstukken zal BNP Paribas Cardif uw aanvraag beoordelen en u per post op de hoogte brengen van zijn beslissing.

Het is mogelijk dat:

  1. BNP Paribas Cardif u indien nodig vraagt een medisch onderzoek te ondergaan.
  2. BNP Paribas Cardif elk onderzoek uitvoert dat nodig wordt geacht
  • In geval van overlijden of invaliditeit:

De verzekeringsmaatschappij betaalt de schadevergoeding in één keer uit.

 

  • In geval van arbeidsongeschiktheid:

De verzekering betaalt elke maand de vergoeding tot aan het einde van de arbeidsongeschiktheid.

U moet uw aflossingen gewoon voortzetten, ook na de aangifte van het schadegeval.

De eerste betaling wordt gedaan na de eerste volledige maand van arbeidsongeschiktheid en na de wachttijd, tot maximaal 18 maanden uitkering per ziekte of ongeval.

Alle waarborgen stoppen uiterlijk:

  • Op de dag van uw 75ste verjaardag;
  • Op de datum van terugbetaling van het krediet, om welke reden dan ook, of indien het krediet opeisbaar wordt;
  • Na de opzegging van het lidmaatschap door de Verzekeringnemer, in geval van niet-betaling van de maandelijkse premie.

Als u door ziekte of ongeval niet kunt werken, betaalt BNP Paribas Cardif de maandelijkse aflossingen voor u terwijl u niet werkt. Deze betaling begint na de wachttijd en stopt aan het einde van de arbeidsongeschiktheid of na 18 maandelijkse uitkeringen.

Indien de aansluiting gekoppeld is aan een "ballonkrediet”, is de laatste verhoogde maandelijkse betaling niet gedekt.

  •  Op uw 65ste verjaardag;
  •  Aan het einde van de maand van uw pensionering;
  •  De dag dat u stopt met werken (tenzij om medische redenen).
  •  Als u uw polis opzegt;
  • Op de datum waarop de lening volledig is terugbetaald.

Als u arbeidsongeschikt wordt als gevolg van een ziekte of een ongeval, betaalt BNP Paribas Cardif een bedrag dat gelijk is aan het contractuele saldo dat op de dag van het schadegeval verschuldigd is, verminderd met de op die datum nog uitstaande maandelijkse betalingen. Indien er eerder uitkeringen voor "Volledige arbeidsongeschiktheid" zijn betaald, worden deze ook van het uitgekeerde bedrag afgetrokken.

Indien de aansluiting gekoppeld is aan een "ballonkrediet”, is de laatste verhoogde maandelijkse betaling niet gedekt.

  • Op de datum waarop de lening volledig is terugbetaald;
  •  Op uw 65ste verjaardag;
  •  Als u uw polis opzegt.

BNP Paribas Cardif betaalt een bedrag dat gelijk is aan het op de datum van overlijden verschuldigde saldo, verminderd met de op die datum nog uitstaande maandelijkse betalingen. Indien de aansluiting gekoppeld is aan een "ballonkrediet” en de premie hiervoor is betaald, dan is de laatste verhoogde maandelijkse betaling eveneens gedekt.
Als u op het moment van uw overlijden niet werkte en jonger was dan 65 jaar, betaalt BNP Paribas Cardif aan de begunstigde een tweede keer een bedrag dat gelijk is aan 50% van het saldo dat contractueel verschuldigd is aan de verzekeringnemer op de dag van het overlijden, met aftrek van eventuele achterstallige maandelijkse aflossingen. Als de aansluiting gekoppeld is aan een ‘ballonkrediet’ en de premie voor een ‘ballonkrediet’ betaald is, dan betaalt de Verzekeraar aan de begunstigde ook een bedrag.

  •  Op de datum waarop de lening volledig is terugbetaald;
  •  Op uw 75ste verjaardag;
  •  Als u uw polis opzegt

Ja, maar alleen bij “overlijden” of “invaliditeit”. Er is geen vergoeding voor deze laatste verhoogde maandelijkse betaling als u door een ziekte of ongeval niet kunt werken.

Ja, als gepensioneerde kunt u voor uw 65e profiteren van de waarborg “Invaliditeit”. U kunt echter geen aanspraak maken op een waarborg “Arbeidsongeschiktheid” omdat u niet meer werkt. Na de leeftijd van 65 jaar is de verzekering beperkt tot de dekking “Overlijden” en stopt zij bij het bereiken van de leeftijd van 75 jaar.

Voor de waarborg "Arbeidsongeschiktheid": de vergoeding door BNP Paribas Cardif loopt door zolang u niet werkt, met een maximum van 18 maandelijkse uitkeringen per schadegeval.

Zoals bij elk verzekeringscontract zijn sommige gevallen niet gedekt. Voor meer details over dit onderwerp verwijzen wij u naar de Algemene Voorwaarden (artikel 10- Uitsluitingen).

Bij aanvang van het contract (binnen 30 dagen na het afsluiten van het contract):

De annulering wordt onmiddellijk van kracht.

Na 30 dagen: op elk moment.

De opzegging gaat in aan het einde van de maand volgend op de datum waarop u verklaart de verzekering te willen opzeggen.

Als u uw Cetelem Protection verzekering wilt opzeggen, kunt u contact opnemen met de klantenservice:                                                                

*Vermeld in de e-mail of brief het dossiernummer en welke verzekering u wilt opzeggen.

Een ongeluk is gauw gebeurd! Uw Cetelem Protection verzekering beschermt u en uw gezin, dus denk goed na voordat u uw verzekering opzegt!

Klachten kunnen worden gericht aan, naar keuze:

Uw frequente vragen over de verzekering Cetelem Card Protection

Het is een optionele verzekering gekoppeld aan uw Cetelem Maestro rekening die u dekt in geval van:

  • “Overlijden”
  • "Overlijden door ongeval”
  • “Blijvende en volledige arbeidsongeschiktheid”
  • “Volledige arbeidsongeschiktheid”
  • “Onvrijwillig verlies van werk”
  • "Frauduleus gebruik van de kaart in geval van verlies of diefstal"
  • “Aankoopgarantie” 
  • “Reisannulering”

De looptijd van het contract is één jaar en wordt daarna jaarlijks automatisch verlengd.

Om deze verzekering te kunnen afsluiten, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • U mag niet ouder zijn dan 70 jaar
  • U mag geen uitkering ontvangen van het RIZIV en geen handicap hebben.
  • U mag niet verzekerd zijn bij BNP Paribas Cardif voor meer dan € 15.000,00.

De verzekering gaat in op de datum van ondertekening van het contract (of een telefonische overeenkomst) en zolang de eerste en volgende premies zijn betaald en de geldreserve actief blijft.

Het schadegeval moet binnen dertig dagen na het ontstaan ervan worden gemeld.

U kunt dit doen via de knop "Een schadegeval melden" onder het logo van Cetelem/Alpha Credit op de homepage van de website: www.bnpparibascardif.be

Of via e-mail naar claims@cardif.be of per post naar Cardif Levensverzekeringen – dienst schadegevallen, Warandeberg 8 Bus 2 1000 Brussel.

U moet het schadegeval ook melden aan insurance@cetelem.be

Na ontvangst van uw claim en bewijsstukken zal Cardif uw claim beoordelen en u per post op de hoogte brengen van zijn beslissing.

Het is mogelijk dat:

  • BNP Paribas Cardif u indien nodig vraagt een medisch onderzoek te ondergaan.
  • BNP Paribas Cardif elk onderzoek uitvoert dat nodig wordt geacht.

Bij overlijden betaalt BNP Paribas Cardif het openstaande saldo op uw Cetelem Maestro rekening op de datum van overlijden.

BNP Paribas Cardif betaalt uw echtgenoot of uw erfgenamen een aanvullend bedrag dat gelijk is aan het saldo van uw Cetelem Maestro-rekening dat op de datum van overlijden aan de verzekeringnemer verschuldigd is.

NB: de dekking "Overlijden door ongeval" geldt alleen als u op het moment van overlijden niet voldoet aan alle voorwaarden voor de dekking "Onvrijwillig verlies van werk". Ter vervanging van deze dekking geniet u van deze vervangende dekking "Overlijden door ongeval". In geen geval kunnen de uitkeringen "Overlijden door ongeval" en "Onvrijwillig verlies van werk" worden gecombineerd.

Als u door ziekte of ongeval niet kunt werken, betaalt BNP Paribas Cardif de maandelijkse betalingen voor u terwijl u niet werkt, na de wachttijd van 60 dagen.

 

Als u arbeidsongeschikt wordt als gevolg van ziekte of ongeval, betaalt BNP Paribas Cardif het uitstaande saldo op uw Cetelem Maestro-rekening, eventueel verminderd met de reeds betaalde vergoedingen voor uw arbeidsongeschiktheid.

Als u aan hhttps://www.cetelem.be/#_+_Wat is eenet einde van de proeftijd (=6 maanden vanaf de startdatum) wordt ontslagen om een reden die buiten uw macht ligt, betaalt BNP Paribas Cardif de maandelijkse betalingen voor u tijdens uw periode van inactiviteit na het einde van de wachttijd (=één maand na het einde van de opzegtermijn) en gedurende maximaal 12 maanden.

Is uw verzekerde Cetelem Maestro-kaart verloren of gestolen? In dat geval vergoedt BNP Paribas Cardif het bedrag van de frauduleus uitgevoerde transacties voordat de kaart werd geblokkeerd, tot maximaal € 150.

Indien het door u gekochte artikel binnen 90 dagen na een aankoop met uw Cetelem Maestro-kaart wordt gestolen of per ongeluk wordt vernietigd, betaalt BNP Paribas Cardif het bedrag van de aankoop terug.

De maximale vergoeding bedraagt € 1.250 btwi per schadegeval. Voor draagbare foto-, video-, computer- en telecommunicatieapparatuur wordt de maximale vergoeding verlaagd tot € 750 btwi per schadegeval.

Het aantal interventies is beperkt tot twee per aansluitingsjaar.

Indien een andere verzekering het risico van diefstal of materiële schade reeds dekt, is de vergoeding van BNP Paribas Cardif beperkt tot het gedeelte dat niet door de andere verzekering wordt gedekt.

Indien u een met de Cetelem Maestro-kaart betaalde reis moet annuleren, onderbreken of wijzigen wegens ziekte, ongeval of overlijden, zal BNP Paribas Cardif de kosten dekken die volgens de voorwaarden van de reis voor uw rekening blijven.

Hetzelfde geldt als u aanzienlijke materiële schade lijdt (bijvoorbeeld brand in uw woning enkele dagen voor de reis).

Als de verzekerde reis binnen 30 dagen (of maximaal 10 dagen voor de vertrekdatum in geval van grote materiële schade) voor de vertrekdatum wordt gewijzigd of geannuleerd, betaalt BNP Paribas Cardif maximaal € 6.500 per gezin.

Indien de wijziging of annulering meer dan 30 dagen voor de vertrekdatum plaatsvindt, betaalt BNP Paribas Cardif maximaal € 250 per gezin. Als een reis wordt onderbroken, vergoedt BNP Paribas Cardif het niet gebruikte deel van de reis, berekend naar rato van de resterende duur van de verzekerde reis ten opzichte van de totale duur ervan.

In alle gevallen is de limiet twee claims per kalenderjaar. Een bedrag van € 125 (eigen risico) blijft voor uw rekening per schadegeval.

De waarborg “Reisannulering” gaat in

  • in geval van ziekte, ongeval of overlijden: zodra de reis is gekocht;
  • in geval van aanzienlijke materiële schade: 10 dagen voor de vertrekdatum.

Als u uw Cetelem Card Protection verzekering wilt opzeggen, kunt u contact opnemen met de klantenservice:                                                                    

 

*Vermeld in de e-mail of brief het dossiernummer en welke verzekering u wilt opzeggen.

Een ongeluk is gauw gebeurd! Uw Cetelem Card Protection verzekering beschermt u en uw gezin, dus denk goed na voordat u uw verzekering opzegt!

Alle waarborgen stoppen uiterlijk:

  • Vanaf de datum van afsluiting van uw Cetelem Maestro rekening;
  • In geval van niet-betaling van de verzekeringspremie, overeenkomstig de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen;
  • In geval van opeisbaarheid van de kredietopening door de Verzekeringnemer.

 

Voor de waarborg "Volledige arbeidsongeschiktheid” of "Onvrijwillig verlies van werk", uiterlijk:

  • Wanneer u 65 wordt;
  • Aan het einde van de maand van uw pensionering;
  • De dag dat u stopt met werken (tenzij u dat om medische redenen doet).

 

Voor de waarborg “Blijvende en volledige arbeidsongeschiktheid”, uiterlijk:

  • Wanneer u 75 wordt.

 

Voor de waarborgen Overlijden, Overlijden door ongeval, Frauduleus gebruik en Aankoop:

  • Op uw 80ste verjaardag.

 

Voor de waarborg "Reisannulering":

  • De annulering/wijziging van de reis eindigt de dag na de vertrekdatum om nul uur.
  • De reisonderbreking eindigt 90 dagen na de vertrekdatum en natuurlijk op de datum van uw thuiskomst.

Klachten kunnen worden gericht aan, naar keuze:

Uw frequente vragen over de verzekering Cetelem Job Protection

Als u na de proeftijd wordt ontslagen, betaalt BNP Paribas Cardif na afloop van de wachttijd de maandelijkse aflossingen van het krediet en de verzekeringspremies die u tijdens de periode van werkloosheid moet betalen, gedurende maximaal 12 maanden per schadegeval.

Opdat BNP Paribas Cardif een uitkering doet, moet u een maandelijkse werkloosheidsuitkering ontvangen.

Bij "ballonkredieten" wordt de laatste (hoogste) maandelijkse aflossing niet door de verzekering gedekt.

Dit is de periode tussen de begindatum van het contract en het moment waarop u kunt genieten van de diensten van BNP Paribas Cardif.

Deze periode, bekend als de proefperiode, is vastgesteld op 1 maand en geldt slechts eenmaal, bij de inschrijving.

Bijvoorbeeld: u sluit uw polis af op 15 januari; als u in de daaropvolgende maand, dus vóór 15 februari, wordt ontslagen, kan BNP Paribas Cardif voor dit ontslag geen uitkering doen.

Dit is de periode waarin u nog geen recht heeft op schadevergoeding. Deze termijn begint op de dag dat uw werkgever u officieel in kennis stelt van uw ontslag en eindigt ten vroegste aan het einde van de opzeggingstermijn, ongeacht of u deze al dan niet hebt gepresteerd.

Voorbeeld: u wordt op 15 januari ontslagen; als uw opzegtermijn twee maanden is, gaat de verzekering na 15 maart in.

Indien u in aanmerking komt

  • kan de Job Protection-verzekering u worden aangeboden wanneer u uw kredietcontract aanvraagt.
  • Per e-mail, met de mogelijkheid uw aansluiting digitaal te ondertekenen.
  • U kunt deze verzekering ook aanvragen door contact op te nemen met de klantenservice.

U kunt deze verzekering onderschrijven tot maximaal 3 maanden na de uitbetaling van uw kredietdossier, indien u daarvoor in aanmerking komt.

Voorbeeld: Als wanneer u dossier op 15 september wordt uitbetaald, kunt u, als u daarvoor in aanmerking komt, vóór 15 december de verzekering afsluiten. Na deze periode van drie maanden kan niet meer op deze bescherming worden ingetekend.

  • U moet ouder zijn dan 18 jaar
  • U moet een arbeidsovereenkomst hebben (zoals gedefinieerd in de wet van 03/07/1978 - BS 22/08/1978), voltijds of deeltijds, voor onbepaalde tijd of voor bepaalde tijd;
  • In geval van ontslag heeft u recht op een werkloosheidsuitkering (overeenkomstig het Koninklijk Besluit van 25/11/1991 - BS 31/12/1991 en het Koninklijk Besluit van 26/11/1991 - BS 25/01/1992);
  • U mag niet in een ontslagprocedure verwikkeld zijn;
  • Het verzekerbare bedrag van de lening is maximaal € 50.000,00.

Nee, er hoeft geen eigen risico betaald te worden.

De verzekering gaat in op de datum van ondertekening van het attest van toetreding, mits betaling van de premie. De verzekering wordt dan van maand tot maand verlengd door de betaling van de premie.

De verzekeringspremie wordt toegevoegd aan uw maandelijkse kredietaflossing. Als u per domiciliëring betaalt, hoeft u niets te doen. Als u per doorlopende opdracht betaalt, moet u de doorlopende opdracht wijzigen en het bedrag van uw maandelijkse verzekeringspremie toevoegen aan uw maandelijkse kredietaflossing.

U kunt contact opnemen met onze klantenservice:

  • Per mail : insurance@cetelem.be
  • Telefonisch: 078/15.00.90
  • per post: Warandeberg 8 Bus 3, 1000 Brussel

Het schadegeval moet binnen dertig dagen na het ontstaan ervan worden gemeld.

  • U kunt dit doen via de knop "Een schadegeval melden" onder het logo van Cetelem/Alpha Credit op de homepage van de website: www.bnpparibascardif.be.
  • Of per e-mail : claims@cardif.be of per post aan Cardif Verzekeringen Diverse Risico’s nv - dienst schadegevallen - Warandeberg 8 Bus 2 1000 Brussel. 
  • U moet het schadegeval ook melden aan insurance@cetelem.be.

Na ontvangst van uw claim en bewijsstukken zal BNP Paribas Cardif uw aanvraag beoordelen en u per post op de hoogte brengen van zijn beslissing. Het is mogelijk dat BNP Paribas Cardif elk onderzoek uitvoert dat nodig wordt geacht.

BNP Paribas Cardif betaalt de uitkeringen elke maand nadat u een bewijs hebt gestuurd dat u een werkloosheidsuitkering ontvangt.

U moet uw aflossingen gewoon voortzetten, ook na de aangifte van het schadegeval.

De eerste uitkering gebeurt na de wachttijd.

  • In geval van opzegging van de verzekering door BNP Paribas Cardif, bijvoorbeeld in geval van fraude, een schadegeval of niet-betaling van de maandelijkse premie, overeenkomstig de voorwaarden van de wet van 4 april 2014.
  • Op de datum van terugbetaling van het krediet, om welke reden dan ook, of indien het krediet opeisbaar wordt;
  • Op uw 65e verjaardag of wanneer u met pensioen gaat.

Nee, want dit is geen onvrijwillig verlies van werk.

Bij aanvang van het contract (binnen 30 dagen na het afsluiten van het contract):

De annulering wordt onmiddellijk van kracht.

Na 30 dagen: op elk moment.

De opzegging gaat in aan het einde van de maand volgend op de datum waarop u verklaart de verzekering te willen opzeggen. Reeds ontvangen premies worden niet terugbetaald.

Als u uw Job Protection verzekering wilt opzeggen, kunt u contact opnemen met de klantenservice:                                                                   

 

*Vermeld in de e-mail of brief het dossiernummer en welke verzekering u wilt opzeggen.

Een ongeluk is gauw gebeurd! Uw Job Protection verzekering beschermt u en uw gezin, dus denk goed na voordat u uw verzekering opzegt!

Klachten kunnen worden gericht aan, naar keuze:

Wilt u een nieuw krediet aangaan? Voer dan hier uw aanvraag in:
Wacht U op de afronding van uw nieuwe kredietaanvraag? Klik dan op deze link voor de opvolging:
We blijven ter beschikking op volgend email adres:
Adres klantendienst
  • Warandeberg 8 bus 3 – 1000 Brussel

    Enkel post – Geen klantenontvangst

Terug naar boven