Skip to main content
Alles over kredieten

Een leningaanvraag: waarom raadplegen we de Nationale Bank?

Image
Elodie
Digital Credit Specialist

Vóór je een lening ontvangt, moet je financiële instelling een aantal controles uitvoeren en de Centrale voor kredieten aan particulieren van de Nationale Bank raadplegen. Maar waarom precies?

Je wist het misschien niet, maar vóór financiële instellingen een lening toekennen, moeten ze verplicht nagaan of je de mogelijkheden hebt je lening af te lossen.

In België waren er eind 2021 415.791 leningen die niet afgelost waren, op een totaal van 10,5 miljoen lopende leningen. Dat is 3,9 %. Een dergelijke controle is dus geen overbodige luxe.

Eerst en vooral zal je bank je een aantal vragen stellen. Vervolgens trekt ze je situatie na bij de Nationale Bank van België.

 

De Nationale Bank van België geeft banken en kredietverleners toegang tot twee verschillende registers:

 

  • De Centrale voor kredieten aan particulieren

In dit register staan je persoonsgegevens, een overzicht van alle leningen die je momenteel afbetaalt en alle gegevens met betrekking tot die leningen: het soort lening, het contractnummer, het bedrag, de looptijden, de einddatum van het contract ...

Ook wanneer je een betaling gemist hebt, staat dat daar vermeld, samen met de datum en het verschuldigde bedrag.

 

Je kunt je gegevens zelf raadplegen via een beveiligde verbinding

 

  • Het bestand van de niet-gereglementeerde registraties

Dit register werd in 2004 in het leven geroepen naar aanleiding van een overeenkomst tussen verschillende kredietinstellingen. Enkel de kredietinstellingen die aangesloten zijn bij de overeenkomst kunnen het register raadplegen. Het doel? Gegevens over personen met een betaalachterstand uitwisselen, om te vermijden dat mensen een te grote schuldenberg opbouwen.

De gegevens hier zijn bijna identiek aan de gegevens in de Centrale voor kredieten. Het verschil zit hem erin dat het register enkel de gegevens bevat van mensen met een betaalachterstand.

Je kredietinstelling analyseert de informatie die je zelf overhandigd hebt en die van de Nationale Bank en beslist dan of ze je het gevraagde bedrag toekent of niet.

Heb je vragen over het toekennen van kredieten? Onze Cetelem-adviseurs helpen je graag.

 

Lees ook: consumentenkrediet: waarom en hoeveel lenen Belgen?

Terug naar boven